Het valt niet altijd mee om in de klas geconcentreerd te zijn.
Prikkels om je heen kunnen je behoorlijk afleiden.
Ook kun je nog te jong zijn waardoor je aandacht van nature nog vaak verspringt.
Om je aandacht te kunnen richten is het nodig dat je je eigen wil kunt
richten.
Een kind dat te jong is luistert nog voornamelijk naar zijn kleine
kinderwilletje.
Dit kinderwilletje reageert impulsief op prikkeling van binnenuit (Leuke
ideetjes en plannetjes) en op prikkeling van buitenaf (Hé! een auto op het
schoolplein! Wie, wat? Hé! Robbert speelt met de iPad! Ik wil ook! O jee! Wat
een lawaai! O jee! Wat een moeilijke opdracht!)
Nu kun je als kind leren om je aandacht te kunnen richten.
Platform Sensikids ontwikkelt oplossingen voor sommige kinderproblemen. Dus ook voor het aandacht probleem hebben we iets bedacht. Zo kun je als ouder je kind helpen.
Ons eenvoudige
'Waar ben je met je aandacht' protocol is als volgt:
Maak een afspraak dat je tijdens het doen van een spel, of het geven van instructies, of het doen van een taak, je kind opmerkzaam zult maken dat het verspringt met diens aandacht.
Maak een afspraak dat je tijdens het doen van een spel, of het geven van instructies, of het doen van een taak, je kind opmerkzaam zult maken dat het verspringt met diens aandacht.
Waar je aan
denkt, daar ben je met je aandacht.
Waar je naar kijkt, daar ben je met je aandacht.
Waar je naar luistert, daar ben je met je aandacht.
Wat je ruikt en proeft, daar ben je met je aandacht.
Waar je naar kijkt, daar ben je met je aandacht.
Waar je naar luistert, daar ben je met je aandacht.
Wat je ruikt en proeft, daar ben je met je aandacht.
Er is een tijd
om te spelen en een tijd om te werken.
Nu gaan we
werken.
Nu gaan we
spelen.
Geef jonge
kinderen de mogelijk om te leren switchen.
Vooral visueel
ruimtelijke kinderen die veel details waarnemen hebben vaak moeite met
concentratie. Zij registreren eigenlijk te veel en moeten leren onderscheid te
maken tussen belangrijke en onbelangrijke prikkels.
Zodra je merkt
dat het de aandacht laat verspringen zeg jij: hé? Waar ben je met je aandacht?
Ik merk dat je kijkt naar die voorbijgaande auto. Ik wil graag dat je terug
keert naar wat we aan doen zijn.
Spreek steeds
van tevoren af dat je gaat oefenen.
Het gaat er om
dat je kind zich bewust wordt van iets.
Het moet
'wakker worden gemaakt...'
Dit
protocolletje werkt bij zowel prikkelmijdende als prikkelzoekende kinderen
goed, mits de ouders en leerkracht begrijpen dat het belangrijk is om enige
tijd te oefenen met het kind. Het effect is op termijn geweldig!
Hou er rekening
mee dat visueel ruimtelijk ingestelde kinderen langer nodig hebben om andere
dan visuele prikkels ook belangrijk te vinden. Auditieve input (instructies in
de klas of thuis) wordt vaak niet belangrijk genoeg gevonden. Ook hebben zij
langer nodig om een goed lichaamsgevoel te ontwikkelen. Geduld is hier op zijn
plaats.
Ook beweeglijke
kinderen hebben meer moeite met auditieve informatie.
Sylvia van
Zoeren
Reacties
Een reactie posten